Erzurum-Karlıova Varto Karayolu sahipsiz !
Yollar Köstebek yuvasından farksız !
Muş ilini Varto Üzerinden Karlıova'ya ordan da Erzurum'a bağlayan
karayolu her yıl "onarılmasına" rağmen ala köstebek yuvası gibi !
Özellikle Varto'nun Doğanca(Sofyan) köyü mevkiinden itibaren çok
sayıda çukur, kırık asfalt ve türlü yıpranmışlıklarla dolu yolda
seyahat eden sürücüler büyük tehlikelerle karşı karşıya...
Bundan yaklaşık 5 yıl evvel "30 yıldır bitirilemeyen yol" manşetiyle
sayısız hükümet değişimine rağmen, defalarca söz verilmiş olmasına
karşın bir türlü Varto-Erzurum yolunu kısaltacak olan "yeni yol"un
ulaşıma açılmadığını gündeminize taşımıştık.Söz konusu haberimizden
sonraki süreçte bundan 3 yıl evvel resmi olarak hizmete alınan Erzurum
yolu ne yazık ki istenilen performansı vermedi.
"Eski köy yollarından kısmen daha kısa ve daha geniş olması nedeniyle
halkın merakla beklediği yol açıldığında ne yazık ki hayaller de
kısmen suya düştü; çünkü bu yol da ne yazık ki belli başlı noktalar
haricinde keskin virajlarla doluydu ve sık sık dolambaçlar
kullanılarak yol olabildiğince uzun tutulmuştu!
Büyük bir mühendislik hatası olarak örnek verilebilecek bu yolun
"geçmişteki örneklere" göre daha verimli ve güzergahı bir miktar
kısaltan yapısına rağmen günümüzün modern ulaşım anlayışı içerisinde
tam bir boşa harcanmış emek olduğu hemen dikkat çekiyor.
Son 7 yıl içerisinde alakalı alakasız dört bir yanda duble yollarla
ülkenin çok sayıda noktası asfaltla kaplanırken,
Muş-Varto-Karlıova-Erzurum güzergahındaki yol ise hala kendi
çizimindeki hatalarla, yanlış geçirilen mevkilerle, parçalanmayan
tepelerin etrafından dolanmasıyla, yaz mevsiminde bile kilometrelerle
ifade edilebilecek alanda sayısız engebe ve resmen bataklık gibi dibe
batan çürük yapısıyla dikkat çekiyor, yöre halkından ve bu yolu
kullanan bütün sürücülerden tepki topluyor !
Bilindiği gibi Varto-Hınıs hattı üzerinden Erzurum'a ulaşan yol uzun
yıllar önce inşa edilmesi ve teknik yetersizliklikler ile yine
geçirildiği güzergahların çok uzun olması nedeniyle büyük bir çile
teşkil ediyor, bu iki il arasındaki ulaşım eziyete dönüşüyordu.
Karlıova-Çat üzerinden Erzuruma ulaştıran 49-76 nolu karayolu işte
yıllardır yaşanan çileli yolculuklara derman olarak düşünüldüğü için
büyük bir umutla beklenmişti.Yol açılıp da hiç bitmeyen yeni
sıkıntılar yaşanmaya ve fark edilmeye başlandıkça yıllardır umutla
beslenen hayaller yerini kızgınlığa bırakırken yöre halkı kaynakları
verimsiz kullanan, ve bu yollardaki eziyetlere kalıcı çözümler
bulamayan tüm sorumlulardan şikayetçi olmaya başladı.
Yaptığımız uzun süreli gözlemler sonucunda edindiğimiz izlenimler
neticesinde yapacağımız değerlendirme bizi bu yolun ve yakın yöredeki
çok sayıda köy yolunun aslında aynı sebepler yüzünden çile yollarına
dönüştüğü sonucuna götürüyor; ya karayolları yanlış güzergahlardan
geçiriliyor, ya da yüklenici firmalarca her yıl yanlış zamanda yapılan
göstermelik yama asfaltlar yüzünden firmalar zenginliklerine zenginlik
katarken halkın eziyet devam ediyor!
Erzurum, Bingöl, Muş... yöresinde yılın en sıcak döneminin Haziran sonu
ile Ağustos ortasını kaplayan 2,5 aylık zaman zarfı olduğu bilimsel
bir gerçek olmasına rağmen yine bu yörelerin nerdeyse tümünde yol
iyileştirme veya yeni Asfalt çalışması Eylül ortasından kasım sonuna
dek varan ve ziftin artık çok da güneş görmediği zamanlarda yapılıyor.
Çat Erzurum yolunda başlayan genişletme çalışmaları kapsamına Varto
Karlıova yolunun da acilen dahil edilmesi ve bu şikayetlerin "seçimler
beklenmeden" hemen şimdi giderilmesi bu yolu kullanan herkesin ortak
beklentisi olarak öne çıkıyor.
Acil hastaların Erzurum'a nakli ile büyük şehirlere yapılan
yolculuklarda tercih edilen bu yolun kısa sürede genişletilerek gerçek
kalite standartlarına kavuşturulması ve asfalt çalışmasının ise yılın
en sıcak mevsimi olan yaz sezonunda bitirilmesi yöre halkını acil ve
ortak beklentisi.Asfalt derken de 3 cm lik serpme çakıl değil
karayollarında asfalt makinaları ile yapılan en az 15 cmlik ve uzun
ömürlü olan malzemenin tercih edilmesi bekleniyor.Aksi halde uzun
yıllar boyunca bu aldatmaca sonbaharda yapılan yamalarla ve kışın
yeniden bozulan yollarla devam edecek.
HABER ANALİZ-Veli BEYAZGÜL
--
www.vartositesi.com